Една корица тия дни предизвика възмущение у читателите ни – тази на новия брой на списание „Плейбой“, където е изобразен Иисус в ролята на „пляскащ“ по дупето полугола еротична моделка. Получихме множество писма на хора, огорчени и обидени от това изображение. И решихме да проверим – защо тази картина е на корицата на „мъжката библия“?

Една корица тия дни предизвика възмущение у читателите ни – тази на новия брой на списание „Плейбой“, където е изобразен Иисус в ролята на „пляскащ“ по дупето полугола еротична моделка.

Получихме множество писма на хора, огорчени и обидени от това изображение.

И решихме да проверим – защо тази картина е на корицата на „мъжката библия“?

Каква провокация цели?

Нарочно скандална ли е?

Във време, в което свободното говорене е почти мит и има цели списъци от забранени думи из медии и социални мрежи, как така подобна противоречива форма на изкуство е възможна?

За нас – ние отговор имаме.

Самата същност на християнството оставя всичко в ръцете и в свободната воля на човека, и на артиста.

Разбира се, подобна картина с Аллах и неговия пророк, едва ли ще видите и едва ли би се разминала с лекота и в мир, както тази с Христос.

И все пак, изводите оставяме на вас.

От нас – интервютата с автора на картината Станислав Беловски и главния редактор на „Плейбой“ Любен Дилов-син.

Четете Lentata.com. Защото – само реалността е сензация.

Двойната корица на новия брой на „Плейбой“, която предизвика остри реакции

Lentata.com:     

Г-н Дилов, защо решихте да поставите за корица на „Плейбой“ картината на художника Станислав Беловски, в която Иисус е изобразен в компанията на пин-ъп легендата Бети Пейдж и то в леко провокативна поза?

Беловски е един изключителен артист, който напълно се вписва в духа на Playboy. Защото списанието не е точно „мъжката библия“, както до скоро го наричаха и самите му издатели, а в много по-голяма степен „библия“ на модерните поп-икони. А Беловски можем да причислим към един от наистина проникновените модерни „иконоборци“. И като стил, и като идеи. „Наказващият Христос“ или по-скоро въздаващият справедливост на Фра Анджелико (италиански художник от Ранния Ренесанс – б. р.), в компанията на Бети Пейдж е почти целият разказ за американските 50 и 60 години. Сблъсъкът на религиозния консерватизъм с хипи-поколението и Голямото освобождение на Америка, което Хю Хефнер и подобни нему предизвикаха…

Lentata.com:     

Броят излезе в навечерието на Великден. Това търсен ефект ли беше?

Не. Броят, всъщност, е подчинен доста повече на темата за сексуалното възприятие на Космоса. А Иисус и християнството също са част от тази тема. Човек умее да приближи тайнствените и мистични неща до себе си, десакрализирайки ги. Сексът е едно от най-силните оръжия в това му усилие.

Lentata.com:     

Наши читатели ни изпратиха корицата и бяха силно възмутени. Какво бихте им казали? Смятате ли, че българинът драматизира излишно и не може да оценява подобни форми на изкуство?

Вероятно това не са точно читатели, а по-скоро  зрители на списанието. Ако бяха прочели историята на Бети Пейдж, поместена вътре, вероятно щяха да разберат, че не търсим евтина провокация, а разказваме за една, типична за средата наминалия век, драма. При това доста красива и възбуждаща… Цялото представяне на Беловски е философско, задълбочено и търси не провокация, а една от възможните истини за света на поп-иконите, в който живеем.

Lentata.com:     

Има ли място за християнски ценности в страниците на списание като „Плейбой“?

Разбира се. Само преди два броя имахме огромно интервю с един от най-интересните протестантски пастори в България – Максим Асенов. Близо 15 страници вълнуващ разговор за пътя към Бога, който всеки извървява. Разбира се, православните свещеници са доста по-консервативни, но аз съм си наумил да склоня някой от по-модерните ни владици да даде голямо интервю за списанието. Сигурен съм, че ще стане интересен разговор. Това не е някакво новаторство за Playboy. В американското издание през годините са гостували някои от най-значимите духовници на Америка.   

Една от картините на Беловски, изобразяваща мексиканската художничка Фрида Кало в скафандър

Lentata.com: 

Вие често сте обяснявали какво стои зад империята „Плейбой“ и легендарния Хю Хефнър. Но каква е потребността на българина от такова списание? Постига ли се нещо повече от това просто да „зяпаме“ женска плът?

Playboy – България има много вярна аудитория, създавана вече повече от 15 години. И голите момичета изобщо не са това, което я привлича. Ще припомня само, че корица на първия брой на Playboy-България е Лили Иванова. С това не подчертавам, че списанието излиза много отдавна, а фактът, че то е много повече от ревю на красавици. И такова го направиха редактори и автори като Бенса, Мартин Карбовски, Нойзи и Сашо Жеков, Христо Запрянов, Чоки, Георги Лозанов… Да не изреждам, че сто на сто ще пропусна някой много важен. И самият оригинал,  вероятно е едно от най-консервативните „еротични“ списания на Америка. То винаги се е гордяло със свободата на духа. Не случайно по страниците му са блестели най-големите писатели и умове не само на Америка, но и на света. Ако тръгна да ги изреждам, ще стане нещо като литературна енциклопедия….

Lentata.com:     

Какъв е профилът на Вашите читатели?

На първо място – образовани. Напоследък списанието се чете от все повече дами и това не ни учудва. Просто джендър-пуризма омръзна доста, а жените са свободолюбиви духове и търсят свободни територии. Имаме и доста автори-жени – както на статиите, така и на фикшъните. И стават все по-добри. Читателите ни са доста образовани, със социално положение над средното за страната и във възрастовите граници от 35-40 нагоре. Неслучайно в три четвърти от броевете има специални сесии с дами 40+. Просто в тази социална прослойка, не само в България, но и в света 40-те са новите двайсет! Във възрастово отношение територията на играта и забавленията се премества все повече към 50-те. В съчетание с типичната криза на средната възраст, това се превръща в забележителен коктейл от възможности и емоции.

Lentata.com:     

Какво бихте казали на жените, които се срамуват да си купят списанието заради мнението на околните?

Ооо – на първо място това списание ще ги научи как да използват, а не да се страхуват от мнението на околните.

Lentata.com:     

Притеснявате ли се какъв ефект може да има движението MeToo върху „Плейбой“? Промени ли се нещо в съдържанието след бума на MeToo?

В Америка – да. Тук – не! Напротив, все по-търсени сме именно заради това, че  – както още със създаването си – Playboy е територия на свободата. От кореспонденцията с офиса-майка, оставаме с впечатление, че там малко ни завиждат дори. Уви, корица като тази на Беловски,  в момента е немислима в Америка. И то не заради Христос, а заради „подчиненото положение на жената“ в композицията.

СТАНИСЛАВ БЕЛОВСКИ

Авторът на противоречивата корица – СТАНИСЛАВ БЕЛОВСКИ

Lentata.com:     

Разкажете ни повече за картината си с Иисус и Бети Пейдж – защо и кога сте я нарисували, какъв е бил поводът, какво искате да ни кажете чрез нея?

Работата, която имате предвид, е едно от 14 нови платна, които представих в галерия „Нюанс“ в София през март 2019, обединени под заглавието No Reason to Leave from the Sun или „Няма причина да напускаме слънцето“. Там можеше да се види и Фрида Кало като космонавт, Гагарин във фризьорски салон, кучето Лайка в картина от 19 век и т.н., да не разказвам.

Основното, което обединява 14-те работи, е разчупването и смесването на времето, налагането на образи така, че да конструират някаква възможна история, а гледащият да изследва препратките към своите спомени и представи.

Сред тези работи е и серията „Бети беше тук“ 1,2, 3.

Работя с образа на Бети Пейдж още от 2010-2011.

Тази пин-ъп икона безспорно има силно визуално присъствие, но и личната история на жената зад иконата е много интригуваща и драматична.

В края на живота си например еротичната моделка се обръща към Господ.

Така че някак органично се получи това преплитане за мен, на Иисус и Бети, и затова тази работа стана част от изложба, която работи със смесване на образи и епохи, за да се получи нещо ново.

Интересното специално за това изображение е, че то циркулира като колаж в интернет още от 2015 г., даже някакво 19-годишно момче в Русия е получило присъда за оскърбяване на чувствата на вярващите за споделяне на този и още няколко колажа. Аз използвах това интернет меме, като го пресъздадох като нещо между литография и гоблен.

Lentata.com:     

Как се стигна до решението да бъде сложена за корица на мъжката библия?

А, това е въпрос към редакцията на „Плейбой“. Всъщност, това е вторият път, в който се появявам
в списанието. Преди седем години излезе материал за работата ми, имаше даже снимка на моята котка, но не стигна до корица. Явно Бети са я харесали повече.

Lentata.com:    

Смятате ли, че по някакъв начин тази картина обижда вярващите хора, в частност християните?

Има вярващи хора с чувство за хумор. А другите, тях какво ли не може да ги обиди. И да ви кажа, много често това няма общо с вярата им, а със собствените им комплекси.

Lentata.com:     

Какви са предизвикателствата и трудностите, когато рисувате нещо такова –  смесване на един сакрализиран образ с такъв на попкултурна икона? Каква е целта на подобни провокации?

Когато работя, не мисля кой образ е сакрален и кой – не. Не влагам такъв смисъл.

Провокацията, която търся, е новата, различна гледна точка, критическото осмисляне, но не по-малко важно за мен – играта на въображението, изненадата на неочакваното, удоволствието от откривателството.

Като изографисвал своя „Христос Съдия“ в десния трансепт на катедралата на Орвието (1447), Фра Анжелико едва ли и си е помислял, че един ден достопочтената фигура на Христос ще балансира палава пин-ъп моделка в скута си, или че дясната ръка, вдигната да призове мъртвите, ще се интерпретира по-скоро като замахваща да напляска дупе. А днес, кой би помислил, че колекция смешни картинки в профила ти в социалните мрежи може да докара до пет години затвор за „реч на омразата“ и богохулство?

Lentata.com:     

Защо корицата излезе седмици преди Великден?

Всъщност излиза седмица след моята изложба “No Reason to Leave from the Sun” в галерия „Нюанс“. С Великден никаква връзка няма.

- Реклама -  

Коментари